22 februari 2012

På gång i växthusen























Hallå i snöyran!





Just nu, fullkomligt öser snön ner här hos oss, men i växthusen vaknar vi ur vinterdvalan.





I morgon anländer bla Hortensia sticklingarna och då börjar hus nr 2 grönska. Hortensiorna skall sen vara klara till försäljning vid Morsdag (de första lite innan och en del senare). I ett annat växthus har Tomatplantorna grott och börjat växa, de blir då klara i mitten av april. Vi sår efterhand så det skall finnas att köpa varje vecka ungefär fram till midsommar. Blomfrön, örter, grönsaksfrön osv. håller vi också på med varje dag, så visst är våren på väg.





Mina tankar vandrar tillbaka till Hortensian, en otroligt vacker blomma, och sen drar de iväg lite vidare omkring och jag börjar filosofera runt favoritblommor. Ibland frågar folk vilken som är min favoritblomma och det kan jag inte ännu svara på. Alla blommor är ju vackra på sitt rätta ställe, tom Maskrosen tycker jag om när den allra först på våren dyker upp, men nog blir Maskroskvoten mättad ganska snabbt när de börjar blomma lite varstans. Ifall jag svänger på frågan och funderar vilken som inte är min favoritblomma så är det väl för tillfället Begonian (ursäkta alla begoniaälskare). Summan av detta blir väl då att allt som växer (och även en del torkade växtdelar) i mitt tycke är otroligt fina och på så sätt favoriter.





Dagens bildmaterial är Sune som fixar och ställer inför säsongen samt Tomatplantor som tittar upp ur torven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar