29 april 2011

Tvära kast...



Det är sannerligen de tvära kastens tider. Från påsk till Valborg till morsdag till examensfester, det är knappt så hjärnan hänger med. Hänger med gör dock uppenbarligen blomstren i de Petterssonska växthusen. Det växer så det knakar, vattnet har åtgång och viol- och pensésäsongen har redan inletts. För mig hör valborg och första maj starkt ihop med dessa fantastiska små, näpna glädjespridare.

Såväl violer som penséer tål lätt frost vilket ju är trevligt för oss som bor uppe i nordligare trakter. Jag tycker annars att dessa blomster är perfekta i "rådd-planteringar". På bilden till vänster finns en plantering vid namn "tribute to Hjördis". Den Petterssonska farmodern Hjördis var en mästare på att göra färggranna, strukturlösa planteringar och faktum är att de var underbara i och med att de var så opretentiösa. I sådana planteringar syns varje blomma vilket jag tycker är härligt!



Om någon undrar vilken skillnaden är mellan violer och penséer är så finns den i att violer har mindre blom, penséer har större blom. Violen är egentligen grundblomman ur vilken penséen har framtagits som hybrid.



Grönt är ju så skönt...



... och något som är extra skönt i år är våra hortensior (till höger). De är så vackra att jag nästan blev tårögd när jag fotade dem.
Något som också blir fint i år är våra marguriter. Ifjol fick vi lite halvtaskiga sticklingar och resultatet blev därefter men i år blir det grejer!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar